Stručnjaci IJF-a ističu da uvođenje olakšice za 1. stup mirovinskog osiguranja pomaže građanima s niskim dohotkom, no stvara i dodatni manjak prihoda od doprinosa, pa stoga nude i alternative uvođenju te olakšice, u vidu i "umanjenja poreza s mogućnošću povrata poreza".
Vlada je 24. svibnja
predstavila izmjene poreznih propisa koje bi stupile na snagu od 2024.
godine, pri čemu se ključne promjene odnose na uvođenje olakšice u
obračunu doprinosa za prvi stup mirovinskog osiguranja, ukidanje prireza
i autonomiju lokalnih jedinica u određivanju visine stopa poreza na
dohodak, te povećanje osobnih odbitaka u sustavu poreza na dohodak. U novom broju Osvrta Instituta za javne financije (IJF) Ivica Urban,
Slavko Bezeredi i Vjekoslav Bratić analizirali su učinke tih Vladinih
mjera, ocijenivši da uvođenje olakšice za 1. stup mirovinskog osiguranja
pomaže skupini osoba s niskim dohotkom, koja u sadašnjem sustavu poreza
na dohodak nije mogla "profitirati" od povećanja osobnih odbitaka i
smanjenja poreznih stopa, što je i bio cilj Vlade. Mjerom su obuhvaćeni zaposlenici s mjesečnom bruto plaćom do 1.300
eura, no autori apostrofiraju da je najava uvođenja te olakšice izazvala
burne reakcije stručne javnosti, ponajprije zbog smanjenja sredstava
koja će se prikupljati za potrebe financiranja mirovina, a koja ni sada
nisu dostatna. Naime, olakšicom se stvara dodatni manjak godišnjih prihoda od
doprinosa za 329 milijuna eura, što će se, slično kao i postojeći manjak
mirovinskog sustava, također pokriti transferom iz središnjeg državnog
proračuna i/ili zaduživanjem. Stoga autori nude preporuke o alternativnim mjerama koje bi također ispunjavale zadani cilj. Prva alternativa bila bi mjera prema kojoj bi se u okviru poreznog
sustava dizajniralo umanjenje poreza s mogućnošću povrata poreza koji bi
se isplaćivao iz sredstava državnog proračuna. U takvom sustavu konačni ili "neto" porez na dohodak koji je određena
osoba dužna platiti dobiva se kao razlika između "bruto" obveze poreza
na dohodak i iznosa poreznog umanjenja. Pritom, ako je porezno umanjenje
veće od bruto porezne obveze, dobiva se iznos "negativnog poreza" koji
se obvezniku isplaćuje u obliku povrata poreza. Iznos umanjenja poreza, napominju autori, može se modelirati na razne
načine, pa i tako da se dodjeljuje osobama s niskim bruto plaćama te da
nakon određenog iznosa plaće počne linearno padati, slično kao kod
predložene olakšice za doprinose. Druga alternativna mjera je slično oblikovana novčana naknada koja bi
se isplaćivala uz neto plaću, a bila bi administrativno jeftinija i
jednostavnija te transparentnija od porezne olakšice. "Alternativne mjere trebale bi imati dvojake ciljeve, odnosno
uključivati i aspekt povećanja "isplativosti rada", sadržavajući
elemente kojima se teže zapošljivi pojedinci motiviraju da uđu na tržite
rada i ostanu na njemu", ocjenjuju autori. Nadalje, analiza pokazuje da omogućavanje smanjenja stopa poreza na
dohodak s 20 na 15 posto i s 30 na 25 posto, o čemu će samostalno i
autonomno odlučivati gradovi i općine, otvara mogućnost daljnjeg
sniženja poreznog opterećenja od kojega će korist imati i oni s
natprosječnim plaćama. To samo po sebi nije loše, smatraju autori, no napominju da čelnici
gradova i općina također trebaju biti svjesni mogućeg značajnog pada
prihoda od poreza na dohodak, koji predstavlja glavni izvor financiranja
javnih usluga u lokalnim jedinicama. Javnost bi od gradova i općina mogla očekivati da snize svoje porezne
stope kako bi "dale obol" podizanju životnog standarda građana koji
žive na njihovim područjima. Međutim, životni standard građana, osim o
njihovim neto plaćama, ovisi i o javnim uslugama koje lokalne jedinice
trebaju financirati, a pri tome je najizdašniji izvor upravo porez na
dohodak, napisali su. Stoga je u narednom, relativno kratkom razdoblju, na lokalnim
vlastima ključna strateška odluka u kojem će smjeru ići i kako će se
prilagoditi novonastalim okolnostima, ocjenjuju iz IJF-a. Kada je riječ o povećanju osnovnog osobnog odbitka i dijelova osobnog
odbitka za uzdržavane članove i djecu, pri čemu osnovni odbitak raste s
530,90 na 560 eura, a primjerice za prvo dijete s 232,27 na 280 eura,
iz IJF-a smatraju da je, u cilju obuzdavanja pretjeranog rasta
prosječnog poreznog opterećenja, potrebno s vremena na vrijeme
povećavati iznose osobnih odbitaka i ostalih novčanih parametara sustava
poreza na dohodak. U hrvatskom sustavu ne postoji redovni mehanizam usklađivanja osobnih
odbitaka s rastom dohodaka i troškova života, već su uobičajene "ad
hoc" promjene poput najavljenih. Predložene promjene rezultirat će "olakšanjem" poreznog opterećenja
za 108 milijuna eura i treba ih doživljavati kao normalnu posljedicu
prilagodbe sustava poreza na dohodak rastućim dohocima u cilju
zadržavanja prosječne porezne stope na istoj ili sličnoj razini, a ne
kao "gubitak lokalnih prihoda", smatraju iz IJF-a.
Komparativno gledajući, navode autori, mnoge su europske zemlje u
svoje fiskalne sustave uvele tzv. umanjenja poreza s mogućnošću povrata
poreza.
"Dakle, jedna alternativa olakšici za doprinose je spomenuto
umanjenje poreza, pri čemu bi se povrat negativnog poreza vršio iz
središnjeg državnog proračuna. Zaposleni bi izdvajali sredstva za
doprinose u punom iznosu kao i do sada, ali bi se njihova neto plaća
uvećala zahvaljujući negativnom porezu", pojašnjavaju iz IJF-a.